4 tips voor een betere communicatie richting je klant

Goede communicatie doet een hoop voor de beleving van je klant. Met goede communicatie voelt de klant zich begrepen en blijft de samenwerking soepel verlopen. Je kunt als bedrijf of ondernemer een aantal dingen doen om je communicatie richting de klant zo effectief mogelijk te laten verlopen. In deze bijdrage geven we je 4 laagdrempelige tips, simpele zaken waar je direct mee aan de slag kunt om je communicatie richting de klant nog beter te maken.



1. Leer naar je klant te luisteren

Om je klant echt te begrijpen, zorg je dat je echt naar de klant leert luisteren. Gun je klant dus eerst de tijd om zijn wensen duidelijk te maken, voordat je begint met vertellen waarom jouw product of dienst de beste keuze is. Wanneer je kunt achterhalen waar de klant behoefte aan heeft, kun je je aanbod afstemmen, wat de kans vergroot dat je de nieuwe klant binnenhaalt.


2. Weet wat je concurrenten aanbieden

Een goed aanbod is altijd relatief. Wees je dus bewust van je concurrenten en wat zij doen. Je potentiële klant heeft hoogstwaarschijnlijk al wat onderzoek gedaan en is goed op de hoogte van de verschillende aanbieders. Bereid jezelf dus goed voor en weet wat er speelt binnen je markt. Alleen zo kun je met een aanbod komen waar je mee opvalt ten opzichte van je concurrenten.


3. Maak gebruik van je Unique Selling Point

Een goed aanbod komt in de communicatie vaak tot uiting in een Unique Selling Point (USP). Door je USP centraal te stellen in je communicatie richting de klant, herinner je deze continu aan de unieke waarde die jij te bieden hebt. Zeker wanneer je goed op de hoogte bent van de wensen van de klant en de overige aanbieders in de markt, kun je de klant met een sterk Unique Selling Point goed raken.


4. Wees bereikbaar en neem klachten serieus

Communicatie moet wel consistent worden ingezet, dus zorg ervoor dat je als bedrijf of als ondernemer goed bereikbaar bent. Neem de klachten van je klant serieus en gebruik deze informatie om je product of dienst nog beter te maken. Iedereen maakt weleens een fout en ook zal je er als bedrijf dagen bij hebben waarop je qua dienstverlening niet helemaal op je niveau zit. Door je fouten te erkennen kun je deze negatieve situatie omzetten in een positieve situatie: een kans om te laten zien hoe goed jij het met je klant voorhebt!

187 weergaven
Ontwerp zonder titel.png