Hoe zorg ik als ZZP’er voor een goede balans tussen werk en privé?

ZZP’er zijn heeft als grote voordeel dat je zelf je uren kunt indelen. Je zou zeggen dat ZZP’ers hierdoor minder moeite hebben met het balanceren van werk en privé. ZZP’ers hebben in de praktijk vaak moeite met de balans tussen werk en privé, zelfs in vergelijking met mensen in loondienst. Vooral ondernemers met klantgerichte bedrijven hebben hier moeite mee. Zij hebben steeds het gevoel dat zij klanten tevreden moeten houden en ook hebben zij het continu het gevoel dat het geleverde werk nog beter kan. Goed is nooit goed genoeg. Maar wat kun je als ZZP’er nu doen om je werk privé-balans te verbeteren?


Zorg voor een goede planning

Om je werk privé-balans te verbeteren, moet je beginnen met het maken van een goede planning. Bepaal goed voor jezelf wat jij nu belangrijk vindt. Probeer je werktijd zoveel mogelijk te plannen wanneer je familie en vrienden ook aan het werk zijn. Heb je kinderen, dan is het verstandig om je werkuren in te plannen wanneer zij op school zitten. Kinderen kunnen tijdens het werk voor veel afleiding zorgen, waardoor je minder productief bent dan je zelf zou willen.


Vergeet niet om pauze te nemen

Neem ook voldoende pauzes gedurende je dag. Het kan aantrekkelijk zijn om op drukke dagen zonder pauzes door te werken. Toch blijkt dit vaak niet productief, omdat het ten koste gaat van de kwaliteit van je werk. Hoe lang, hoe vaak en wanneer je pauze houdt, hangt af van je persoonlijke voorkeur. Experimenteer hiermee maar werk niet door wanneer je merkt dat je behoefte hebt aan een pauze.


Probeer niet te voldoen aan onmogelijke eisen

Heb je een aantal opdrachtgevers voor wie het resultaat nooit genoeg is? Merk je dat je vaak extra uren maakt om de opdrachtgever tevreden te stellen? Dan is het misschien beter om te concluderen dat jullie geen match zijn. Als ZZP’er wil je natuurlijk goed werk leveren, maar soms is “goed werk leveren” bij een bepaalde opdrachtgever gewoon niet haalbaar. Ga met de klant in gesprek om de verwachtingen helder te hebben. Maak hier duidelijke afspraken over en als jij denkt dat dit voor jou niet haalbaar is, zeg het dan. Voor sommige klanten is goed gewoon niet goed genoeg en dat is jouw trigger omdat je graag in dienst staat van een klant, zeker als het gaat om klantgerichte taken.


Over Denise Brouwer-Venema

Met haar onderneming, Venema Business Support, helpt Denise mensen met een hulpvraag of belemmerende gedachte op werkgebied. Haar passie voor mensen en het terugvinden van balans komt in haar coaching terug. Kijk voor meer informatie op https://venemabusinesssupport.nl/.

138 weergaven
Ontwerp zonder titel.png