LEGO & het belang continu bezig te zijn met strategisch positioneren

Bijgewerkt op: 6 jul. 2021


Wat houdt positionering eigenlijk precies in? Signatyours legt het uit.

Als het gaat om de definitie van positionering merken wij vaak verwarring. Onder andere vanwege de verschillende begrippen en definities die in omloop zijn. Gaat het bijvoorbeeld om merkpositionering? Is positionering niet hetzelfde als marketing? In welke fase speelt positionering eigenlijk een rol? Hoe hangt het samen met jullie interne missie en waarde?



Bij Signatyours gebruiken wij altijd de metafoor van het bouwen van een huis. De positionering is het fundament van het huis. Zonder een stevig fundament kun je geen huis bouwen. De positionering is daarmee het startpunt van waaruit je intern en extern communiceert over jouw product, dienst of bedrijf.


Een goede positionering kruist een aantal cruciale zaken

Voorbeelden zijn de klanten die je wilt bereiken, de kenmerken van jouw product of dienst, de alternatieven in de markt, jouw onderscheidend vermogen en de marktstrategie die hierbij hoort. De antwoorden op deze vraagstukken bepalen voor het grootste gedeelte de positionering.


Daarnaast is het belangrijk de gekozen positionering periodiek te reviewen

Onder andere vanwege trends en/of ontwikkelingen die de markt op zijn kop kunnen zetten. Hoe gaan bijvoorbeeld bezorgservices en supermarkten om met nieuwe intreders als Flink & Gorilla's? Hoe gaan bedrijven om de steeds meer groeiende verwachtingen op het gebied van duurzaamheid?


LEGO is een van de meest interessante bedrijven om van te leren op het gebied van positioneren

Niet alleen hebben zij te maken met grote concurrenten in de speelgoedmarkt (Mattel, Hasbro), ook heeft de markt in de loop der jaren een aantal grote uitdagingen gehad.


  • Digitalisering - opkomst van spelcomputers, maar tegenwoordig ook tablets met educatieve spellen voor kinderen.


  • Milieu - per seconde worden meer dan 1300 legoblokjes geproduceerd, dit vergt enorm veel energie. De jarenlange partnership met Shell werd enorm bekritiseerd.


  • Maatschappelijke ontwikkelingen - met name ‘gender equality’ is voor de speelgoedproducent een hot topic.


Deze 3 topics hebben impact op vrijwel iedere markt. Hoe gaat LEGO hiermee om?


LEGO weet zich continue aan te passen aan de veranderende markt en klantverwachtingen

LEGO hanteert daarbij een groeistrategie in de bestaande marktcategorie en het concern breidt elk jaar geografisch uit. Daarnaast participeren ze ook in andere markten door middel van films, games en communities. Dit is een slimme strategie die een vertsterkend effect geeft, omdat ze op deze manier de ontwikkelingen omarmen zonder de core business te veranderen.


Imago is enorm belangrijk voor LEGO, omdat het educatieve verplichtingen heeft aan de doelgroep en de ouder degene is die de aankoop doet. LEGO stapt over naar 100% duurzame energie en support scholen en onderwijsinstellingen. Daarmee beweegt LEGO ook doelbewust mee met de maatschappij.


De aanpak van LEGO illustreert hoe belangrijk het is om continu bezig te zijn met strategisch positioneren

Een positionering neerzetten is 1, eraan blijven werken is 2. De wereld verandert immers continu, wees niet het bedrijf dat de plank misslaat in de nabije toekomst. Blijf de positionering steeds reviewen. Zodat jouw positionering ook in de toekomst onderscheidend blijft. Voor de juiste doelgroep.


Over Signatyours

Signatyours is een strategisch adviesbureau met de focus op positioneren. Het bureau is een initiatief van Mikula Ristic en Pim van der Heide.

Positionering kun je vergelijken met een fundament. Zonder een stevig fundament kun je geen huis bouwen. En dat is precies hoe positioneren ook werkt. Een goede positionering vormt de basis voor elke tactische en strategische keuze die je als organisatie maakt.

Concreet helpt Signatyours bedrijven met het bepalen van een stevig & toekomstbestendig positionering. En ze denken ook aan onze toekomst. Hoe? Door een deel van hun inkomsten te investeren in het planten van bomen.

Website: www.signatyours.nl.


Bronnen

  • Joyce Qian, ContactPigeon: LEGO: The Marketing Strategy Behind the Toy Industry Titan (2020)

  • The Guardian, Everyone Is Awesome: Lego to launch first LGBTQ+ set (2021)

  • Lisanne Beijen, Want: Plastic blokjes: hoe Lego een groene en duurzame toekomst tegemoet gaat (2017)


343 weergaven
Ontwerp zonder titel.png