Lessen over social selling van Centraal Beheer

Social selling is een term die de laatste jaren steeds meer gebruikt wordt. Het is een methode om via social media te bouwen aan een sterker merk. Het leveren van waardevolle content om nieuwe klanten aan te trekken vormt hierbij de basis.



‘’Mensen gaan tegenwoordig niet meer voor een willekeurige deal. Verschillende leveranciers worden met elkaar vergeleken om uiteindelijk een beslissing te maken. Hoe u online bestaande en nieuwe klanten aan uw merk bindt? Social selling is de uitkomst.’’

Klanten nemen zelf het initiatief. Ze vergelijken producten, bekijken reviews en zoeken op Google. Een groot gedeelte van het verkoopproces wordt doorlopen zonder dat zij contact hebben met het bedrijf. Social selling draait om het voorzien van je klanten van de juiste informatie, op het juiste moment. Op deze manier kun je ze aan je merk binden.


Social selling bestaat meer uit een combinatie tussen marketing en sales. Het gebruik van social media is ideaal.


Tips van Centraal Beheer voor de inzet van social selling

1. Social selling is een strategie voor de lange termijn. Wees continue aanwezig bij je doelgroep en kom met relevante informatie.

2. Wees je bewust van de online klantreis. Zo kun je effectiever communiceren met je doelgroep en weet je waar deze zich bevindt.

3. Verdiep je in je doelgroep en in hun kenmerken en interesses. Op deze manier kun je nog relevantere informatie delen.

4. 1-op-1 is belangrijk voor een effectieve strategie. Zoek het gesprek op zonder hierbij te veel in te zetten op verkoop.

5. Zorg dat je snel kunt reageren en dus bereikbaar bent op de kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Op deze manier optimaliseer je social selling en zorg je dat potentiële klanten niet naar een ander gaan.

Bron: Centraal Beheer (link hier)


Beginnen met social selling

Social selling kan verschillende dingen opleveren. Denk hierbij aan:

- het versterken van je merk

- het bijhouden van relevante trends en ontwikkelingen

- het vinden van de juiste contacten

- het opbouwen en versterken van relaties

Voor een goede start is het aan te raden om te bepalen welke doelen je wilt behalen. Wel is het zo dat de meeste van deze doelen samengaan en elkaar versterken.


Het versterken van je merk en het bijhouden van relevante ontwikkelingen

Het versterken van je merk door middel van social selling zit hem vooral in het delen van voor de doelgroep relevante informatie. Dit betekent dat je de doelgroep waarde biedt in de vorm van passende content. Denk aan blogartikelen of handleidingen met stappenplannen. Of informeer je doelgroep over actuele trends en wat dit voor je doelgroep betekent. De kunst is om jezelf neer te zetten als autoriteit binnen de branche. Je doelgroep ziet jou als echte kenner en stuit op jouw informatie wanneer deze op zoek gaat. Dit versterkt je merk en maakt je een relevante bron van informatie.


Het vinden van de juiste contacten en het versterken van klantrelaties

Social selling is ook effectief als het gaat om het vinden van de juiste contacten en het versterken van klantrelaties. Omdat je weet waar je doelgroep zich bevindt, kun je gericht communiceren. Omdat je weet met welke problemen je doelgroep zit, kun je je content helemaal afstemmen en dus relevant maken. Dit leidt tot het vinden van de juiste contacten, en dus tot het vinden van potentiéle kopers. Na het vinden van de juiste contacten wil je je relatie versterken. Dit doe je, zoals eerder genoemd, door middel van het delen van relevante content. Je informeert je doelgroep of helpt deze met een vraag of probleem (bijvoorbeeld door het delen van een handleiding). Hiernaast bieden informatieve artikelen en handleidingen de kans om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Door in te gaan op reacties kun je nog meer waardevolle contacten leggen.

445 weergaven
Ontwerp zonder titel.png