Marketing in Coronatijd

Bijgewerkt op: 20 feb. 2021

Een vraagstuk waar veel bedrijven zich momenteel en ook de afgelopen tijd mee bezig houden is hoe ze hun marketingactiviteiten op peil houden na de uitbraak van het Coronavirus.


Veel sectoren ondervinden negatieve gevolgen door de uitbraak van COVID-19, andere sectoren zien een stijging van vraag in de markt. Verschillende impact voor verschillende bedrijven betekent mogelijk een andere focus binnen de marketing. Bedrijven die het hardst geraakt worden kiezen er soms voor om hun marketingactiviteiten geheel stil te leggen, uit noodzaak. Dit kan op de langere termijn gevolgen hebben voor het herstarten van de bedrijfsactiviteiten. Bedrijven die hun marketing niet uit noodzaak stilleggen en deze tijd in hun voordeel willen gebruiken kunnen verschillende dingen doen.

Zoekresultaten

Google biedt bedrijven allerlei inzichten als het gaat om actualiteiten binnen de samenleving en hoe mensen hierop reageren. Bedrijven kunnen verschillende tools gebruiken zoals Google Trends, Google Analytics en Search Console om inzicht te krijgen in actuele onderwerpen, populaire zoekopdrachten en algemeen gebruikersgedrag. Deze inzichten kunnen vervolgens worden opgenomen in de eigen contentplanning om de consument van relevante informatie te voorzien.

Search Engine Advertisement

Verschuivingen in behoeften zorgt ook voor verschuivingen in zoekgedrag.

Momenteel zijn er bepaalde verschuivingen zichtbaar binnen het zoekgedrag van consumenten. Zo gaan consumenten de afgelopen periode vaak op zoek naar afleiding voor hunzelf en hun kinderen en doen bijvoorbeeld speelgoedwinkels het goed.

Het helemaal stoppen met advertenties kan op de lange termijn negatieve gevolgen met zich meebrengen. Deze tijd geeft bedrijven ruimte om op te vallen bij mogelijke kopers om deze in betere tijden om te zetten in nieuwe klanten. Ook kunnen bedrijven hun aanbod en bijbehorende advertenties aanpassen om beter aan te sluiten bij de specifieke behoeften die de doelgroep nu heeft.

Visuele advertenties: social en display

Ook binnen social en display worden de gevolgen van de coronacrisis waarneembaar. Veel adverteerders hebben hun budgetten verkleind en dit betekent dat er veel advertentieruimte beschikbaar is. Investeren in marketing in een recessie kan een positieve werking hebben winstgevendheid. Hiernaast is er weinig concurrentie en val je als bedrijf momenteel beter op met advertenties.

De uitbraak zorgt ervoor dat het consumentengedrag sterk veranderd is de afgelopen maanden. Social media wordt veel gebruikt voor het zoeken van informatie over recente ontwikkelingen. Klanten hebben momenteel veel behoefte aan vertrouwen en openheid. Social media biedt veel kansen om consumenten te informeren over de stand van zaken omtrent je bedrijf. Je kunt ingaan op de algemene zaken, maar ook de zaken die relevant zijn voor je doelgroep. Denk aan levertijd of gewijzigde voorwaarden. Bedrijven doen er goed aan om niet te veel te pushen in hun advertenties maar vooral de interactie op te zoeken.

Wat kunnen bedrijven doen?

Bedrijven kunnen op de korte termijn hun marketing op een aantal manieren herzien. Ten eerste is het belangrijk dat ze weten wat ze momenteel allemaal communiceren. Wanneer bijvoorbeeld de openingstijden van bedrijven worden beïnvloed doen zij er goed aan om deze aan te passen aan de huidige situatie om teleurstelling bij klanten te voorkomen. Bedrijven die helemaal zijn gesloten willen hun lokale campagnes stilzetten.

Bedrijven die hun producten en/of diensten hebben aangepast aan de situatie of op een andere manier momenteel extra meerwaarde bieden kunnen dit in hun bestaande marketing overnemen. Verder is het verstandig voor bedrijven om zich te focussen op het opbouwen en behouden van hun merkvoorkeur. Consumenten hebben momenteel minder interesse in commerciële uitingen, maar als bedrijf wil je wel onthouden worden voor als de markt straks weer aantrekt. Een goede branding help hierbij.

Binnen Search Engine Optimization en Search Engine Advertising kunnen bedrijven ook een aantal dingen doen. Zo kunnen ze de zoektermen als ‘’coronavirus’’ en soortgelijke benamingen uitsluiten. Google accepteert deze zoektermen namelijk niet meer. Verschuivingen hebben gezorgd voor aangepast consumentengedrag en data geven inzicht in dit consumentengedrag. Bedrijven kunnen trends binnen hun markt analyseren en hierop inspelen.

Consumenten hebben behoefte aan transparantie en bedrijven kunnen hun marketing inzetten om de consument op de hoogte te houden van de stand van zaken omtrent productbeschikbaarheid, verzendtijd en klantenservice maar ook je visie op de komende tijd en de maatregelen die je neemt om de situatie het beste te benaderen. Deze periode kunnen bedrijven ook aanpakken om voor de langere termijn content te produceren. Het delen van kennis is de vorm van blogs en posts op social media houdt de consument bewust en nu is er voor bepaalde bedrijven mogelijk meer tijd om content te produceren voor de langere termijn.

112 weergaven
Ontwerp zonder titel.png