Merkwaarden

Merkwaarden geven kleur en karakter aan je merk. Ze communiceren wat er voor je merk het allerbelangrijkste is en dragen bij aan het merkideaal. Merkwaarden zijn eigenlijk de menselijke eigenschappen van je merk. Sterke merkwaarden zijn merkwaarden waarin je doelgroep zich kan herkennen en waar de doelgroep zich mee wil verbinden.

Het belang van merkwaarden

Kernwaarden zorgen voor verbinding en onderscheidend vermogen. Ze dragen bij aan het creëren van een eenduidig merkbeeld. Ook helpen ze met het aantrekken van de juiste doelgroepen. Hierbij gaat het om zowel klanten als medewerkers.


Het bepalen van je merkwaarden

Merkwaarden zijn relevant wanneer je wilt opvallen. Ze helpen je met het benoemen van je onderscheidend vermogen. Hier een aantal tips voor het bepalen van je merkwaarden.


Bekijk de concurrentie

Kijk wat concurrenten doen en wat wel en niet werkt. Bepaal wat er nodig is om jezelf te onderscheiden van de concurrenten.


Bepaal je onderscheidend vermogen

Nu je weet hoe de markt eruitziet, kun je gaan bepalen wat je anders doet dan de rest. Probeer deze verschillen te benoemen.


Bepaal je ideale klant

Besef dat je niet iedereen kunt inspireren. Vraag jezelf af wie je ideale klant is en bekijk in hoeverre je onderscheidend vermogen passen bij deze ideale klant.

233 weergaven
Ontwerp zonder titel.png