Tips voor het behouden van klanten

Bijgewerkt op: 20 feb. 2021

Klanten behouden

Een aantal jaren geleden publiceerde de Kamer van Koophandel de resultaten van een onderzoek over de doelen van ondernemers voor de komende jaren. 68% van de zzp’ers en 79% van de bedrijven in het MKB gaf aan dat de belangrijkste focus lag op het behouden van bestaande klanten.


De kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant is vele malen groter dan de kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant. Wanneer je je focus legt op het behouden van je klanten werk je aan een strategie voor de lange termijn. Het leggen van focus op het behouden van je klanten vraagt continue inspanning. Door actief in te zetten op een effectief klantenprogramma bouw je doorlopend aan klantvertrouwen en zorg je voor een stabiele klantenbasis.

Je richten op bestaande klanten heeft verschillende voordelen. Ten eerste weet je vaak meer van bestaande klanten dan van nieuwe klanten. Je kunt makkelijker bepalen wat ze willen op basis van hun gedrag. Ook heb je minder marketing nodig wanneer je je richt op bestaande klanten. Naast het kunnen voorspellen van gedrag en het kunnen besparen op marketing geeft het richten op bestaande klanten je ook de kans om je product en of dienst te verbeteren aan de hand van gerichte feedback.

Klantrelaties

Relatiebeheer gaat om het kennen van je klanten. Je kijkt wie ze zijn, hoe ze ooit bij je product of dienst zijn uitgekomen, hoe ze benaderd zijn en hoe ze op deze benadering hebben gereageerd. Het onderhouden van klantrelaties helpt met het behouden van je bestaande klanten. Om dit succesvol te doen kun je letten op de volgende zaken:


1. Let op aanwijzingen die klantverloop aangeven

Als bedrijf kun je op verschillende signalen letten die kunnen wijzen op klantverloop. Het soort signalen waar je naar kunt kijken hangt natuurlijk af van het soort producten dat je verkoopt of het soort diensten dat je levert.

Algemene aanwijzingen van klantverloop zijn zaken zoals gewijzigde aankooppatronen, verandering in productgebruik en het soort vragen die zijn gesteld bij de klantenservice. Het verminderen van klantbetrokkenheid en een toenemende groep klanten die je diensten steeds minder gebruikt kunnen ook een indicatie geven dat de klant weggaat.


2. Kom met een gepersonaliseerd aanbod

Als je veel over je bestaande klanten weet, kun je gemakkelijker een gepersonaliseerde aanbieding doen. Wanneer klanten een op hun afgestemd aanbod krijgen, voelen ze zich beter begrepen. Hiernaast zal een gerichte aanbieding de klant ook sneller aanzetten tot koop.


3. Bedank je meest trouwe klanten

Trouwe klanten zijn erg waardevol voor je bedrijf. Het is een prima idee om je dankbaarheid ook te communiceren met je klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van korting of door iets weg te geven aan je meest waardevolle klanten, de groep die je echt niet kwijt wilt.


4. Neem initiatief

Wees beschikbaar voor het beantwoorden van vragen en wees mogelijke klachten voor. Breng je klanten steeds weer op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, aanbiedingen en zet in op goede communicatie tussen je bedrijf en de klant.


5. Doe wat je belooft

Naast het geven van kortingen en het personaliseren van je aanbod draait het uiteindelijk misschien wel het meeste om het nakomen van je beloften. Je moet jezelf goed afvragen waarom je klanten ooit bij jou uit zijn gekomen. De beloftes die je toen maakte hebben de klanten aangetrokken. Door te blijven doen wat je belooft en te blijven kijken hoe je dit kunt verbeteren kun je bestaande klanten behouden.

Bronnen:

Kamer van Koophandel: Groeiambities en belemmeringen zzp en klein mkb

SuperOffice: Manieren om klanten te behouden en de winst te laten stijgen.


152 weergaven
Ontwerp zonder titel.png