Trends voor marketing en communicatie binnen de bouwsector

Bijgewerkt op: 20 feb. 2021

Een groeiend aantal bedrijven gaat steeds meer het belang van marketing en communicatie inzien. Ontwikkelingen vragen voor verschillende vakgebieden andere aandacht.

In de bouwbranche werd marketing vaak als overbodig gezien. De noodzaak om marketing in te zetten om nieuwe opdrachtgevers te vinden was klein.

In de huidige tijd is dit anders. De bouwsector groeit niet meer zo hard als voorheen, en de concurrentie is sterk. De uitdaging zit in het onderscheiden van de dienstverlening, vergroten van de naamsbekendheid, het bereiken van nieuwe klanten en het binnenhalen van nieuwe opdrachten.

1. Gevonden worden

Door de mogelijkheden van het internet ligt de focus meer op het gevonden worden.

Marketing was voorheen meer gericht op het benaderen van klanten. Bedrijven namen contact op en probeerden de potentiële klant te overtuigen van de waarde van hun product of dienst.

In de huidige tijd ligt dit anders. Vrijwel iedereen heeft de mogelijkheid om uitgebreid onderzoek te doen via het internet. Klanten worden niet meer gevonden door bedrijven, maar kiezen zelf wat ze het meeste aanspreekt.

2. Positionering

Positionering zorgt ervoor dat je opvalt bij de juiste personen.

Naast vindbaarheid is een duidelijke onderscheiding niet te vergeten. Wanneer bedrijven niet kunnen kiezen en zeggen overal goed in te zijn, mengen zij zich in hevige concurrentie. Ze kunnen beter zorgen dat ze hun specialiteit communiceren, om zo voor de juiste koper de beste optie te zijn.

3. Waarom

Kopers willen meer van je bedrijf zien dan alleen de producten en diensten die je levert.

Bedrijven die goed kunnen communiceren waarom ze doen wat ze doen maken vaak een blijvende indruk. Kopers van nu hebben niet alleen interesse in wat je te bieden hebt, maar ook welke visie je hiermee najaagt.

4. Kennis delen

Het delen van relevante kennis geeft je doelgroep inzicht in wat je mogelijk te bieden hebt.

Het delen van kennis is cruciaal wanneer je je doelgroep wilt overtuigen van je waarde. Het is lastig om je potentiële klant te overtuigen van je waarde als je nooit laat zien wat je te bieden hebt. Hierbij gaat het verder dan alleen het aanprijzen van je product of dienst: je doelgroep wil zien over welke kennis je beschikt en wat je te vertellen hebt om in te kunnen schatten of je kunt leveren wat je belooft.

5. Klantgericht

Klanten behandelen zoals zij behandeld willen worden draagt bij aan de algehele ervaring van je dienstverlening.

Met je service inspelen op de behoeften van de klant zal op de langere termijn zijn vruchten afwerpen. De manier waarop de klant wordt behandeld zegt veel over je bedrijf en biedt een hoop meerwaarde aan je product of dienst. Recensies op Google en op je website worden zeker meegenomen door potentiële kopers, en positieve feedback staat altijd goed.

172 weergaven
Ontwerp zonder titel.png